ALGEMENE VOORWAARDEN MONIQUE KARSTEN UITVAARTVERZORGING

Artikel 1 – Definities

In deze algemene voorwaarden wordt verstaan onder:
a.         Algemene Voorwaarden: de algemene voorwaarden als hierna vermeld.
b.         De overeenkomst: de tussen de opdrachtgever en Monique Karsten

uitvaartverzorging tot stand gekomen overeenkomst tot verzorging van een

uitvaart.
c.         De uitvaartverzorging: de gehele of gedeeltelijke verzorging van een begrafenis of

crematie en/of (voorgaande) overbrenging van de overledene naar een door de

opdrachtgever gewenst adres.
d.         De opdrachtgever: de natuurlijke of rechtspersoon die enige dienstverlening en/of

levering met betrekking tot een uitvaartverzorging schriftelijk of mondeling

opdraagt of heeft opgedragen.
e.         De ondernemer: Monique Karsten Uitvaartverzorging die zich verbindt de levering

van zaken en/of diensten met betrekking tot een uitvaartverzorging

overeenkomstig de wensen van de opdrachtgever, te doen verzorgen.
f.          De uitvaartverzorger: de natuurlijke of rechtspersoon, Monique Karsten, die zich verbindt de

levering van zaken en/of diensten met betrekking tot een uitvaartverzorging

overeenkomstig de wensen van de opdrachtgever te leveren.
g.         De toeleverancier: de leverancier van specifieke zaken en/of diensten uitsluitend

gebruikt of te gebruiken ten behoeve van de opgedragen uitvaartverzorging.
h.         Voorschotten: bedragen, die door de ondernemer/uitvaartverzorger ten behoeve

van de opdrachtgever aan derden worden betaald.
 i.         Geschatte posten: bedragen voor omschreven zaken of diensten waarvan de

kosten bij het aangaan van de overeenkomst nog niet precies bekend zijn.
j.          Uitvaartpakket: een standaard samenstelling van diensten en leveringen voor een

uitvaart, welke als één geheel wordt aangeboden.
k.         Prijzen: zijn steeds bruto prijzen inclusief B.T.W.
l.          Termijnen: fatale termijnen; d.w.z. na verloop van de termijn vervalt het recht of

vangt het aan.
 

Artikel 2 – Algemene voorwaarden

2.1.      Deze algemene voorwaarden zijn van toepassing op alle overeenkomsten de

verzorging van een uitvaart betreffende, die tussen de ondernemer/uitvaartverzorger de opdrachtgever wordt gesloten. 

2.2.      De algemene voorwaarden zijn voor elke opdracht van toepassing, ook indien een

vervangende opdrachtgever voor dezelfde uitvaart optreedt.

Artikel 3 – Overeenkomst

3.1.      De overeenkomst wordt bij voorkeur schriftelijk gesloten. Dagtekening en

ondertekening door beide partijen van het zogeheten opdrachtformulier is

daarvoor voldoende. Indien debiteur een ander is dan opdrachtgever dienen

beiden het opdrachtformulier te ondertekenen.
3.2.      Het ontbreken van een schriftelijke overeenkomst laat onverlet de bevoegdheid

van partijen aan te tonen dat op andere wijze een overeenkomst, met gelijktijdige opgave van

de inhoud van die overeenkomst, is tot stand gekomen. Ook in dat geval zullen de algemene

voorwaarden van toepassing zijn.
 

Artikel 4 – Opdracht

4.1. Het te ondertekenen opdrachtformulier zal tenminste bevatten:

a) alle voor de uitvaartverzorging relevante gegevens van de overledene en de opdrachtgever.
b) de verklaring dat de algemene voorwaarden van toepassing zijn op de opdracht.
c) een gedetailleerde opgave van de overeengekomen (vormen van) dienstverlening  en leveringen met vermelding van de daarbij behorende prijzen, voor zover deze dienstverlening en leveringen niet op basis van een uitvaartpakket worden verricht/geleverd.

4.2.      De ondernemer/uitvaartverzorger zal, indien gewenst, een prijsopgave opstellen.  

Indien voor bepaalde op te dragen dienstverlening en/of leveringen de juiste prijzen nog niet

bekend zijn, zal de ondernemer/uitvaartverzorger géén of een richtprijs per post aangeven met

vermelding “schatting”. De opdrachtgever kan aan deze opgave geen rechten ontlenen.
4.3.      Als er geen prijsopgave is opgesteld, is de opdrachtgever gehouden de reële prijzen van de

desbetreffende dienstverlening en/of levering te betalen.
4.4.      De overeenkomst kan alleen in onderling overleg en met wederzijds goedvinden worden

gewijzigd, doch niet later dan 48 uur voor het overeengekomen tijdstip van de uitvaart.

De financiële gevolgen, zowel voordelig als nadelig, van aanvaarde wijzigingen worden

gespecificeerd met de opdrachtgever verrekend.
4.5.      Het niet volledig gebruiken van de diensten en leveringen welke in een uitvaartpakket zijn

begrepen leidt tot verrekening c.q. compensatie voor hetgeen niet is gebruikt overeenkomstig

een door de ondernemer/ uitvaartverzorger daarvoor vastgestelde verrekenwijze.
 

Artikel 5 – Voorschotten

5.1.      De opdrachtgever is gehouden de door de ondernemer/uitvaartverzorger te zijnen behoeve

betaalde voorschotten, mits voortvloeiend uit het overlijden waarop de opdracht betrekking

heeft, op eerste verzoek aan de ondernemer/uitvaartverzorger te voldoen.
5.2.      Kosten voortvloeiende uit overheidsregelingen komen nimmer voor rekening van de

ondernemer/uitvaartverzorger.
 

Artikel 6 – Personalia

6.1.      De vermelde personalia van de overledene in de in artikel 3 lid 1 bedoelde overeenkomst

worden overeenkomstig gebruikt voor de aangifte van het overlijden bij de ambtenaar van de

burgerlijke stand.
6.2.      De aangifte van het overlijden bij de ambtenaar van de burgerlijke stand wordt gedaan door

de ondernemer/uitvaartverzorger, tenzij anders is overeengekomen.
6.3.      Bij kennisneming door de opdrachtgever van een onjuiste vermelding in de akte van

overlijden, dient deze de ondernemer/uitvaartverzorger daaromtrent onverwijld te verwittigen.
6.4.      Indien sprake is van een onjuiste vermelding in de akte van overlijden, zal de

ondernemer/uitvaartverzorger bevorderen, dat een wijziging plaatsvindt. Kan de onjuiste

vermelding aan de ondernemer/uitvaartverzorger worden toegerekend, dan is hij voor betaling

van de kosten van wijziging van de akte aansprakelijk. In alle andere gevallenkomen de

kosten van wijziging voor rekening van de opdrachtgever, tenzij een derde aansprakelijk is.
 

Artikel 7 – Tijdstip van levering

De levering van zaken en/of diensten vindt plaats op dagen en tijdstippen als overeengekomen tussen opdrachtgever en ondernemer/uitvaartverzorger. De dag en het uur van de uitvaart wordt overeengekomen onder voorbehoud van goedkeuring door de beheerder van de desbetreffende begraafplaats c.q. crematorium.

Artikel 8 – Drukwerken

8.1.      Voor aankondigingen van overlijden, advertenties, dankbetuigingen, bidprentjes en eventueel

ander drukwerk met betrekking tot het overlijden, dient de opdrachtgever de tekst schriftelijk

aan te leveren of goed te keuren.
8.2.      Alle drukwerken alsmede de plaatsing van advertenties met betrekking tot het overlijden

worden door de ondernemer/uitvaartverzorger verzorgd tenzij anders is overeengekomen.
8.3.      De ondernemer/uitvaartverzorger is slechts voor de kosten van rectificatie van drukwerk en/of

advertenties aansprakelijk indien en voor zover de vermelde tekst afwijkt van de door de

opdrachtgever schriftelijk vermelde tekst en de noodzaak van rectificatie aan hem toe te

rekenen is.
8.4.      Indien het de opdrachtgever toe te rekenen valt, dat de tekst van geleverd drukwerk en/of

advertenties, in afwijking van artikel 8, lid 1, door de ondernemer/ uitvaartverzorger telefonisch

aan de toeleverancier is doorgegeven, dan zijn eventuele fouten in die tekst(sten) voor risico

en/of rekening van de opdrachtgever.
8.5.      De opdrachtgever is zelf verantwoordelijk, tenzij anders is overeengekomen, dat

aankondigingen van overlijden met de grootste spoed bij het meest gerede

post(agentschap)kantoor wordt bezorgd. Bij twijfel over de mogelijkheid van tijdige bezorging

bij geadresseerde of plaatsing in de gekozen bladen, zal de ondernemer/uitvaartverzorger dit

uitdrukkelijk onder de aandacht van de opdrachtgever brengen.
Indien de ondernemer/uitvaartverzorger heeft voldaan aan de hiervoor genoemde uitgangspunten is te late plaatsing of te late postbezorging voor risico en/of rekening van de opdrachtgever.
 

Artikel 9 – Voertuigen

9.1.      Wijziging van het aantal overeengekomen voertuigen dient uiterlijk op de dag voorafgaande

aan de uitvaartdag vóór 16.00 uur aan de ondernemer/uitvaartverzorger kenbaar gemaakt te

worden. De overeengekomen prijs zal overeenkomstig deze wijziging aangepast worden. 
9.2.      Na annulering van één of meer van het aantal overeengekomen voertuigen na het in lid 9.1.

genoemde tijdstip, is de opdrachtgever gehouden om aan de ondernemer/uitvaartverzorger

een redelijke vergoeding te betalen voor de door de ondernemer/uitvaartverzorger gemaakte

kosten.
 

Artikel 10 – Verzekeringen

10.1.     De opdrachtgever kan verzekeringspolissen, waaraan bij overlijden aanspraken te ontlenen

zijn, ter hand stellen aan de ondernemer/uitvaartverzorger.
De ondernemer/uitvaartverzorger draagt dan zorg voor een deugdelijk bewijs van afgifte/ontvangst. Hij is verplicht de polis(sen) binnen een termijn van een week op te sturen naar de desbetreffende verzekeringsmaatschappij(en).

10.2.     Indien uit de polis(sen) een aanspraak ontstaat op een geldelijke uitkering, dan kan de

begunstigde de ondernemer/uitvaartverzorger machtigen de uitkering te innen om deze in

mindering te brengen op de uitvaartnota. Een eventueel overschot wordt aan de begunstigde

of diens erfgenamen uitbetaald.
10.3.     De opdrachtgever dient vooraf inlichtingen in te winnen bij de verzekeraar en na te gaan wat

de financiële consequenties is t.o.v. als Monique Karsten uitvaartverzorging de dienstverlening

op zich neemt. Er zijn verzekeraars die zelf de dienstverlening verzorgen of afspraken hebben

met ondernemers/ uitvaartverzorgers. Doorgaans gaat het om Natura-Polissen (beschreven

diensten / artikelen polissen). Monique Karsten Uitvaartverzorging is niet aansprakelijk voor

eventuele nadelige financiële consequenties m.b.t. de uitkering van betreffende polis(sen). 

De opdrachtgever kan geen aanspraak maken bij Monique Karsten Uitvaartverzorging ten

aanzien van eventuele negatieve financiële gevolgen van de betreffende polis(sen). 
 

Artikel 11 – Kosten

De in de overeenkomst vermelde prijzen kunnen niet worden gewijzigd, tenzij de wet dwingend anders voorschrijft of de prijzen gebaseerd zijn op door de opdrachtgever onjuiste verstrekte gegevens, behoudens hetgeen bepaald is in artikel 4 lid 4.4. In het laatste geval zal de overeengekomen prijs gewijzigd worden conform de door de ondernemer/uitvaartverzorger gehanteerde tarievenlijst.

Artikel 12 – Betaling

12.1.     De opdrachtgever betaalt de op basis van het opdrachtformulier, en eventueel latere

wijzigingen, gespecificeerde nota binnen veertien dagen na ontvangst.
12.2.     De ondernemer/uitvaartverzorger zendt na het verstrijken van de in artikel 12.1 genoemde

betalingstermijn een betalingsherinnering en geeft de opdrachtgever alsnog de gelegenheid

binnen veertien dagen na ontvangst van deze betalingsherinnering te betalen.
12.3.     Indien de ondernemer/uitvaartverzorger nagelaten heeft de nota voldoende te specificeren,

heeft de opdrachtgever het recht alsnog een specificatie te verlangen. In afwachting van deze

nadere specificatie wordt de betalingstermijn opgeschort.
12.4.     De opdrachtgever kan zich wat betreft zijn verplichting tot betaling er niet op beroepen, dat hij

namens en voor rekening van het vermogen en/of de erven van de overledene heeft

gehandeld.
12.5.     De ondernemer/uitvaartverzorger is gerechtigd over een betaling, die niet tijdig is verricht

rente in rekening te brengen over de periode dat de opdrachtgever met de voldoening daarvan

 in verzuim is. Dit verzuim vangt aan op de eerste dag na het verstrijken van de

betalingstermijn. De rente is gelijk aan de wettelijke rente ingevolge artikel 6:119 en 120 van

het Burgerlijk Wetboek.
12.6.     Aan de opdrachtgever die, na gesommeerd te zijn, in gebreke blijft te betalen, worden- na het

verstrijken van de in de sommatie genoemde termijn – de in redelijkheid gemaakte

incassokosten in rekening gebracht.
 

Artikel 13 – Garantie en aansprakelijkheid

13.1.     De ondernemer/uitvaartverzorger staat in voor de juiste regeling en uitvoering van de uitvaart

overeenkomstig de opdracht.
13.2.     Indien er bij de overledene sieraden of andere bezittingen aanwezig zijn, is vermissing en/of

beschadiging hiervan voor risico en/of rekening van de opdrachtgever. Ook  is alle risico, bij

vermissing en/of beschadiging van sieraden of andere persoonlijke bezittingen, voor rekening

van de opdrachtgever ondanks dat zij persoonlijk overgedragen zijn aan de ondernemer/

uitvaartverzorger.
13.3.     Wanneer de opdrachtgever zelf producten/ artikelen/ diensten extern besteld (bijvoorbeeld:

kist, rouwvervoer, rouwdrukwerk) kan Monique Karsten uitvaartverzorging daarvoor niet

aansprakelijk worden gesteld. De opdrachtgever neemt daarin de volledige financiële en

uitvoerende verantwoordelijkheid op zich.
 

Artikel 14 – Klachten

14.1.     Klachten over de uitvaartverzorging, waaraan de opdrachtgever gevolgen wil verbinden,

moeten volledig en duidelijk omschreven door de opdrachtgever of diens gemachtigde binnen

21 dagen na de datum van de uitvaart bij de ondernemer/uitvaartverzorger ingediend worden.

Niet tijdig indienen van een klacht kan tot gevolg hebben, dat de opdrachtgever zijn rechten

terzake verliest.
14.2.     Klachten over de uitvaartnota moeten binnen 14 dagen na ontvangst van de nota schriftelijk bij

de ondernemer/uitvaartverzorger ingediend worden. 
 

Artikel 15 – Slotbepalingen

15.1.     Alle overeenkomsten, waarop deze voorwaarden van toepassing zijn verklaard zijn

onderworpen aan Nederlands recht.
15.2.     Individuele afwijkingen, met inbegrip van aanvullingen dan wel uitbreidingen van deze

algemene voorwaarden, moeten schriftelijk tussen de ondernemer/ uitvaartverzorger en de

opdrachtgever worden vastgelegd.