ALGEMENE VOORWAARDEN MONIQUE KARSTEN UITVAARTVERZORGING
Artikel 1 – Definities
In deze algemene voorwaarden wordt verstaan onder:
a. Algemene Voorwaarden: de algemene voorwaarden als hierna vermeld.
b. De overeenkomst: de tussen de opdrachtgever en Monique Karsten
uitvaartverzorging tot stand gekomen overeenkomst tot verzorging van een
uitvaart.
c. De uitvaartverzorging: de gehele of gedeeltelijke verzorging van een begrafenis of
crematie en/of (voorgaande) overbrenging van de overledene naar een door de
opdrachtgever gewenst adres.
d. De opdrachtgever: de natuurlijke of rechtspersoon die enige dienstverlening en/of
levering met betrekking tot een uitvaartverzorging schriftelijk of mondeling
opdraagt of heeft opgedragen.
e. De ondernemer: Monique Karsten Uitvaartverzorging die zich verbindt de levering
van zaken en/of diensten met betrekking tot een uitvaartverzorging
overeenkomstig de wensen van de opdrachtgever, te doen verzorgen.
f. De uitvaartverzorger: de natuurlijke of rechtspersoon, Monique Karsten, die zich verbindt de
levering van zaken en/of diensten met betrekking tot een uitvaartverzorging
overeenkomstig de wensen van de opdrachtgever te leveren.
g. De toeleverancier: de leverancier van specifieke zaken en/of diensten uitsluitend
gebruikt of te gebruiken ten behoeve van de opgedragen uitvaartverzorging.
h. Voorschotten: bedragen, die door de ondernemer/uitvaartverzorger ten behoeve
van de opdrachtgever aan derden worden betaald.
i. Geschatte posten: bedragen voor omschreven zaken of diensten waarvan de
kosten bij het aangaan van de overeenkomst nog niet precies bekend zijn.
j. Uitvaartpakket: een standaard samenstelling van diensten en leveringen voor een
uitvaart, welke als één geheel wordt aangeboden.
k. Prijzen: zijn steeds bruto prijzen inclusief B.T.W.
l. Termijnen: fatale termijnen; d.w.z. na verloop van de termijn vervalt het recht of
vangt het aan.
Artikel 2 – Algemene voorwaarden
2.1. Deze algemene voorwaarden zijn van toepassing op alle overeenkomsten de
verzorging van een uitvaart betreffende, die tussen de ondernemer/uitvaartverzorger de opdrachtgever wordt gesloten.
2.2. De algemene voorwaarden zijn voor elke opdracht van toepassing, ook indien een
vervangende opdrachtgever voor dezelfde uitvaart optreedt.
Artikel 3 – Overeenkomst
3.1. De overeenkomst wordt bij voorkeur schriftelijk gesloten. Dagtekening en
ondertekening door beide partijen van het zogeheten opdrachtformulier is
daarvoor voldoende. Indien debiteur een ander is dan opdrachtgever dienen
beiden het opdrachtformulier te ondertekenen.
3.2. Het ontbreken van een schriftelijke overeenkomst laat onverlet de bevoegdheid
van partijen aan te tonen dat op andere wijze een overeenkomst, met gelijktijdige opgave van
de inhoud van die overeenkomst, is tot stand gekomen. Ook in dat geval zullen de algemene
voorwaarden van toepassing zijn.
Artikel 4 – Opdracht
4.1. Het te ondertekenen opdrachtformulier zal tenminste bevatten:
a) alle voor de uitvaartverzorging relevante gegevens van de overledene en de opdrachtgever.
b) de verklaring dat de algemene voorwaarden van toepassing zijn op de opdracht.
c) een gedetailleerde opgave van de overeengekomen (vormen van) dienstverlening en leveringen met vermelding van de daarbij behorende prijzen, voor zover deze dienstverlening en leveringen niet op basis van een uitvaartpakket worden verricht/geleverd.
4.2. De ondernemer/uitvaartverzorger zal, indien gewenst, een prijsopgave opstellen.
Indien voor bepaalde op te dragen dienstverlening en/of leveringen de juiste prijzen nog niet
bekend zijn, zal de ondernemer/uitvaartverzorger géén of een richtprijs per post aangeven met
vermelding “schatting”. De opdrachtgever kan aan deze opgave geen rechten ontlenen.
4.3. Als er geen prijsopgave is opgesteld, is de opdrachtgever gehouden de reële prijzen van de
desbetreffende dienstverlening en/of levering te betalen.
4.4. De overeenkomst kan alleen in onderling overleg en met wederzijds goedvinden worden
gewijzigd, doch niet later dan 48 uur voor het overeengekomen tijdstip van de uitvaart.
De financiële gevolgen, zowel voordelig als nadelig, van aanvaarde wijzigingen worden
gespecificeerd met de opdrachtgever verrekend.
4.5. Het niet volledig gebruiken van de diensten en leveringen welke in een uitvaartpakket zijn
begrepen leidt tot verrekening c.q. compensatie voor hetgeen niet is gebruikt overeenkomstig
een door de ondernemer/ uitvaartverzorger daarvoor vastgestelde verrekenwijze.
Artikel 5 – Voorschotten
5.1. De opdrachtgever is gehouden de door de ondernemer/uitvaartverzorger te zijnen behoeve
betaalde voorschotten, mits voortvloeiend uit het overlijden waarop de opdracht betrekking
heeft, op eerste verzoek aan de ondernemer/uitvaartverzorger te voldoen.
5.2. Kosten voortvloeiende uit overheidsregelingen komen nimmer voor rekening van de
ondernemer/uitvaartverzorger.
Artikel 6 – Personalia
6.1. De vermelde personalia van de overledene in de in artikel 3 lid 1 bedoelde overeenkomst
worden overeenkomstig gebruikt voor de aangifte van het overlijden bij de ambtenaar van de
burgerlijke stand.
6.2. De aangifte van het overlijden bij de ambtenaar van de burgerlijke stand wordt gedaan door
de ondernemer/uitvaartverzorger, tenzij anders is overeengekomen.
6.3. Bij kennisneming door de opdrachtgever van een onjuiste vermelding in de akte van
overlijden, dient deze de ondernemer/uitvaartverzorger daaromtrent onverwijld te verwittigen.
6.4. Indien sprake is van een onjuiste vermelding in de akte van overlijden, zal de
ondernemer/uitvaartverzorger bevorderen, dat een wijziging plaatsvindt. Kan de onjuiste
vermelding aan de ondernemer/uitvaartverzorger worden toegerekend, dan is hij voor betaling
van de kosten van wijziging van de akte aansprakelijk. In alle andere gevallenkomen de
kosten van wijziging voor rekening van de opdrachtgever, tenzij een derde aansprakelijk is.
Artikel 7 – Tijdstip van levering
De levering van zaken en/of diensten vindt plaats op dagen en tijdstippen als overeengekomen tussen opdrachtgever en ondernemer/uitvaartverzorger. De dag en het uur van de uitvaart wordt overeengekomen onder voorbehoud van goedkeuring door de beheerder van de desbetreffende begraafplaats c.q. crematorium.
Artikel 8 – Drukwerken
8.1. Voor aankondigingen van overlijden, advertenties, dankbetuigingen, bidprentjes en eventueel
ander drukwerk met betrekking tot het overlijden, dient de opdrachtgever de tekst schriftelijk
aan te leveren of goed te keuren.
8.2. Alle drukwerken alsmede de plaatsing van advertenties met betrekking tot het overlijden
worden door de ondernemer/uitvaartverzorger verzorgd tenzij anders is overeengekomen.
8.3. De ondernemer/uitvaartverzorger is slechts voor de kosten van rectificatie van drukwerk en/of
advertenties aansprakelijk indien en voor zover de vermelde tekst afwijkt van de door de
opdrachtgever schriftelijk vermelde tekst en de noodzaak van rectificatie aan hem toe te
rekenen is.
8.4. Indien het de opdrachtgever toe te rekenen valt, dat de tekst van geleverd drukwerk en/of
advertenties, in afwijking van artikel 8, lid 1, door de ondernemer/ uitvaartverzorger telefonisch
aan de toeleverancier is doorgegeven, dan zijn eventuele fouten in die tekst(sten) voor risico
en/of rekening van de opdrachtgever.
8.5. De opdrachtgever is zelf verantwoordelijk, tenzij anders is overeengekomen, dat
aankondigingen van overlijden met de grootste spoed bij het meest gerede
post(agentschap)kantoor wordt bezorgd. Bij twijfel over de mogelijkheid van tijdige bezorging
bij geadresseerde of plaatsing in de gekozen bladen, zal de ondernemer/uitvaartverzorger dit
uitdrukkelijk onder de aandacht van de opdrachtgever brengen.
Indien de ondernemer/uitvaartverzorger heeft voldaan aan de hiervoor genoemde uitgangspunten is te late plaatsing of te late postbezorging voor risico en/of rekening van de opdrachtgever.
Artikel 9 – Voertuigen
9.1. Wijziging van het aantal overeengekomen voertuigen dient uiterlijk op de dag voorafgaande
aan de uitvaartdag vóór 16.00 uur aan de ondernemer/uitvaartverzorger kenbaar gemaakt te
worden. De overeengekomen prijs zal overeenkomstig deze wijziging aangepast worden.
9.2. Na annulering van één of meer van het aantal overeengekomen voertuigen na het in lid 9.1.
genoemde tijdstip, is de opdrachtgever gehouden om aan de ondernemer/uitvaartverzorger
een redelijke vergoeding te betalen voor de door de ondernemer/uitvaartverzorger gemaakte
kosten.
Artikel 10 – Verzekeringen
10.1. De opdrachtgever kan verzekeringspolissen, waaraan bij overlijden aanspraken te ontlenen
zijn, ter hand stellen aan de ondernemer/uitvaartverzorger.
De ondernemer/uitvaartverzorger draagt dan zorg voor een deugdelijk bewijs van afgifte/ontvangst. Hij is verplicht de polis(sen) binnen een termijn van een week op te sturen naar de desbetreffende verzekeringsmaatschappij(en).
10.2. Indien uit de polis(sen) een aanspraak ontstaat op een geldelijke uitkering, dan kan de
begunstigde de ondernemer/uitvaartverzorger machtigen de uitkering te innen om deze in
mindering te brengen op de uitvaartnota. Een eventueel overschot wordt aan de begunstigde
of diens erfgenamen uitbetaald.
10.3. De opdrachtgever dient vooraf inlichtingen in te winnen bij de verzekeraar en na te gaan wat
de financiële consequenties is t.o.v. als Monique Karsten uitvaartverzorging de dienstverlening
op zich neemt. Er zijn verzekeraars die zelf de dienstverlening verzorgen of afspraken hebben
met ondernemers/ uitvaartverzorgers. Doorgaans gaat het om Natura-Polissen (beschreven
diensten / artikelen polissen). Monique Karsten Uitvaartverzorging is niet aansprakelijk voor
eventuele nadelige financiële consequenties m.b.t. de uitkering van betreffende polis(sen).
De opdrachtgever kan geen aanspraak maken bij Monique Karsten Uitvaartverzorging ten
aanzien van eventuele negatieve financiële gevolgen van de betreffende polis(sen).
Artikel 11 – Kosten
De in de overeenkomst vermelde prijzen kunnen niet worden gewijzigd, tenzij de wet dwingend anders voorschrijft of de prijzen gebaseerd zijn op door de opdrachtgever onjuiste verstrekte gegevens, behoudens hetgeen bepaald is in artikel 4 lid 4.4. In het laatste geval zal de overeengekomen prijs gewijzigd worden conform de door de ondernemer/uitvaartverzorger gehanteerde tarievenlijst.
Artikel 12 – Betaling
12.1. De opdrachtgever betaalt de op basis van het opdrachtformulier, en eventueel latere
wijzigingen, gespecificeerde nota binnen veertien dagen na ontvangst.
12.2. De ondernemer/uitvaartverzorger zendt na het verstrijken van de in artikel 12.1 genoemde
betalingstermijn een betalingsherinnering en geeft de opdrachtgever alsnog de gelegenheid
binnen veertien dagen na ontvangst van deze betalingsherinnering te betalen.
12.3. Indien de ondernemer/uitvaartverzorger nagelaten heeft de nota voldoende te specificeren,
heeft de opdrachtgever het recht alsnog een specificatie te verlangen. In afwachting van deze
nadere specificatie wordt de betalingstermijn opgeschort.
12.4. De opdrachtgever kan zich wat betreft zijn verplichting tot betaling er niet op beroepen, dat hij
namens en voor rekening van het vermogen en/of de erven van de overledene heeft
gehandeld.
12.5. De ondernemer/uitvaartverzorger is gerechtigd over een betaling, die niet tijdig is verricht
rente in rekening te brengen over de periode dat de opdrachtgever met de voldoening daarvan
in verzuim is. Dit verzuim vangt aan op de eerste dag na het verstrijken van de
betalingstermijn. De rente is gelijk aan de wettelijke rente ingevolge artikel 6:119 en 120 van
het Burgerlijk Wetboek.
12.6. Aan de opdrachtgever die, na gesommeerd te zijn, in gebreke blijft te betalen, worden- na het
verstrijken van de in de sommatie genoemde termijn – de in redelijkheid gemaakte
incassokosten in rekening gebracht.
Artikel 13 – Garantie en aansprakelijkheid
13.1. De ondernemer/uitvaartverzorger staat in voor de juiste regeling en uitvoering van de uitvaart
overeenkomstig de opdracht.
13.2. Indien er bij de overledene sieraden of andere bezittingen aanwezig zijn, is vermissing en/of
beschadiging hiervan voor risico en/of rekening van de opdrachtgever. Ook is alle risico, bij
vermissing en/of beschadiging van sieraden of andere persoonlijke bezittingen, voor rekening
van de opdrachtgever ondanks dat zij persoonlijk overgedragen zijn aan de ondernemer/
uitvaartverzorger.
13.3. Wanneer de opdrachtgever zelf producten/ artikelen/ diensten extern besteld (bijvoorbeeld:
kist, rouwvervoer, rouwdrukwerk) kan Monique Karsten uitvaartverzorging daarvoor niet
aansprakelijk worden gesteld. De opdrachtgever neemt daarin de volledige financiële en
uitvoerende verantwoordelijkheid op zich.
Artikel 14 – Klachten
14.1. Klachten over de uitvaartverzorging, waaraan de opdrachtgever gevolgen wil verbinden,
moeten volledig en duidelijk omschreven door de opdrachtgever of diens gemachtigde binnen
21 dagen na de datum van de uitvaart bij de ondernemer/uitvaartverzorger ingediend worden.
Niet tijdig indienen van een klacht kan tot gevolg hebben, dat de opdrachtgever zijn rechten
terzake verliest.
14.2. Klachten over de uitvaartnota moeten binnen 14 dagen na ontvangst van de nota schriftelijk bij
de ondernemer/uitvaartverzorger ingediend worden.
Artikel 15 – Slotbepalingen
15.1. Alle overeenkomsten, waarop deze voorwaarden van toepassing zijn verklaard zijn
onderworpen aan Nederlands recht.
15.2. Individuele afwijkingen, met inbegrip van aanvullingen dan wel uitbreidingen van deze
algemene voorwaarden, moeten schriftelijk tussen de ondernemer/ uitvaartverzorger en de
opdrachtgever worden vastgelegd.